LES
SAFATES D'EXPERIMENTACIÓ AMB INFANTS DE 2-3 ANYS.
Abans
d'iniciar l'explicació de l'observació, m'ha costat una mica decidir quin
moment de l'aula podia descriure, ja que n'hi ha molts de moments on els
infants aprenen i puc extreure una gran qualitat d'observacions, però finalment
m'he decidit per explicar-vos com es realitzen les Safates d'experimentació a
l'escola Toninaina.
Les safates d'experimentació són un conjunt d'activitat mitjançant les quals els infants exploren, experimenten i manipulen amb diversos materials ( inespecífics i de la natura). Aquesta expliració els ajuda a estructurar la ment a través de la informació que reben de la informació que reben de l'experimentació i els dóna pistes per descobrir el nostre entorn. Així
doncs, no és només una activitat lúdica per passar-s'ho bé, sinó que hi
ha molts més aprenentatges significatius que es desenvolupen gràcies a les
experimentacions.
La meva tutora,
em va explicar que en aquest moment els educadors intenten intervenir el menys possible,
ja els educadors també prenen nota i així doncs intenten que sigui una
activitat autònoma per l’infant, i l’adult intenta fer un rol de observador no
participant.
A l’escola
Toninaina, tenen els següents objectius a l'activitat de safates d'experimentació:
-Conèixer diferents materials i textures
Per altra banda la 2.6, ja que he argumentat perquè he elegit aquesta observació i com l'he feta, explicant així el procés de l'activitat. I finalment també, consider que vaig treballar la competència 3.1, perquè mentre feia aquesta observació em vaig fer moltes preguntes, ja que mai havia tengut l'oportunitat d'observar una activitat d'experimentació com les safates, vaig questionar-me moltes coses ja que el fet de que a l'escola ofericin aquesta activitat demostra molt d'ella, una escola on els nins són actius i els mestres són passius, qüestions que la meva tutora em va respondre.
-Participar amb interés i atenció en l'activitat manipulativa
-Mantenir una actitud de recerca i descobriment
-Trobar les qualitats dels elements a partir de l'observació, la manipulació i experimentació
-Trasvasar materials omplint i buidant recipients diferents
-Verbalitzar els resultats de les observacions i accions realitzades
-Experimentar la nocio de quantitat a través de comparar i agrupar
-Desenvolupar nocions logico-matemàtiques
-Compartir materials i estris amb els companys
-Respectar les experimentacions i creacions dels altres
-Col·laborar en la recollida d'estris i materials.
-Conèixer diferents materials i textures
Per altra banda la 2.6, ja que he argumentat perquè he elegit aquesta observació i com l'he feta, explicant així el procés de l'activitat. I finalment també, consider que vaig treballar la competència 3.1, perquè mentre feia aquesta observació em vaig fer moltes preguntes, ja que mai havia tengut l'oportunitat d'observar una activitat d'experimentació com les safates, vaig questionar-me moltes coses ja que el fet de que a l'escola ofericin aquesta activitat demostra molt d'ella, una escola on els nins són actius i els mestres són passius, qüestions que la meva tutora em va respondre.
-Participar amb interés i atenció en l'activitat manipulativa
-Mantenir una actitud de recerca i descobriment
-Trobar les qualitats dels elements a partir de l'observació, la manipulació i experimentació
-Trasvasar materials omplint i buidant recipients diferents
-Verbalitzar els resultats de les observacions i accions realitzades
-Experimentar la nocio de quantitat a través de comparar i agrupar
-Desenvolupar nocions logico-matemàtiques
-Compartir materials i estris amb els companys
-Respectar les experimentacions i creacions dels altres
-Col·laborar en la recollida d'estris i materials.
El material que
es va proposar aquest dia van ser: Cafè molt i Cigrons.
I alguns dels
objectes mediadors que es van proposar van ser:
-L'activitat s'inicià així:
Primer de tot, estem a la classe i els
informem com cada dimarts que toca anar a les safates d'experimentació i que
per tant a poc a poc ens hem d'anar posant les bates. Una vegada tots estem
llestos, anem fent fila fins a la sala de safates amb les mans darrera, entrem
a la sala sense fer soroll i abans de tocar res ens assèiem a la paret. La
tutora demana amem qui sap quin material hi ha, i els infants responen el que
saben. Llavors la tutora els demana quin material i havia la setmana anterior,
i els infants també responen, alguns ho recorden més que d’altres.
Desprès els demanem als infants que podem
fer a la sala, i ells ens contesten que poden tocar, ensumar, col·lar,
embrutar-se, escoltar etc, i els demanem també que no podem fer, i ells
responen: pegar, mossegar, prendre les coses als companys, córrer etc
Quan ja tenim tot llest, ens arromanguem
les mànigues i els infants poden iniciar l’experimentació.
Tots els infants juguen, però cada un té
la seva manera de jugar. Alguns d’ells realitzen jocs pre-simbòlics, aquests
estan relacionats amb el procés de construir-se una identitat pròpia, física i
emocional, separada de la mare. Comença el procés de diferenciació i
individuació. Són exemples : allunyar-se-apropar-se, omplir-buidar,
ajuntar-separar,copejar, construir-desconstruir … Ajuden a desenvolupar la
capacitat cognitiva i emocional necessària per poder afrontar l’absència de la
mare i del pare (separació i retrobament). Alguns infants com en C,
en J., en F., n’A. i na A., ells empren molt els objectes
mediadors per ficar i treure, fan un joc gairebé individual
Altres infants, ja inicien el
joc simbòlic, quan l’infant juga
una ficció de forma espontània, que li surt de dins, és a dir, fa “com si”.
Aquest li permet anar elaborant la seva vida afectiva, i el món de les emocions
i li facilita l’aprenentatge dels rols socials i culturals. Alguns
infants com na L., na L., na M., na C. etc.. fan com si, fer una
tarta, beure cafè, anar a comprar etc, i el seu joc ja comença a ser una mica
més col·lectiu i cooperatiu.
Me n’adon que
els infants aprenen moltes coses, aquells que realitzen joc pre-simbòlic, aprenen
que el cafè passa pels col·ladors, en canvi, els cigrons no, aprenen a que el
cafè és molt fi i els cigrons no, aprenen que el cafè no es pot contar i els
cigrons si..., per altra banda els infants que realitzen joc simbòlic, aprenen
a fer volar la seva imaginació, a compartir i a cooperar, en definitiva és magnífic
poder viure aquesta experiència.
El temps de durada en l’experimentació
amb les safates depèn de la motivació de l’infant, és totalment flexible, quan
els infants comencen a desconcentrar-se el temps de safates s’acaba,alguns dies
les safates duren 20 minuts, d’altres superen l’hora.
Quan veiem que els infants
es cansen, els expliquem a la resta que s’està acabant el temps d’experimentació,
i que hem de començar a recollir una mica la sala. Els infants tenen unes pales
i graneres de mida petit, de tal forma que netegen al terra i les taules, una
mica.
Una vegada la sala queda
una mica ordenada, anem al bany de la sala i ens rentem les mans per tornar a
poc a poc a la nostra classe.
Aquests són alguns exemples d'experimentació dels infants.
-Reflexió sobre l'activitat:
L'objectiu que tenia la meva tutora i jo a la vegada, era
que els infants gaudissin de l'activitat i alhora que assolissin tots els
objectius possibles, encara que no d’una forma conductista, sinó respectant el
ritme de l’infant.
En quan a l’assoliment dels objectius, no tots assoliren
tots els objectius i no tots assoliren els mateixes. Però parlant globalment,
podria dir que el grup classe en conjunt les va assolir tots.
Els infants ja coneixien el material de feia dues
setmanes, però la repetició d’aquest pens que els ajuda a seguir experimentant
i aprendre més característiques sobre ell. Tots els infants participaven d’una
manera activa en l’activitat manipulativa i mantenien constantment una actitud
de recerca i descobriment, aprenent així les qualitats del material. Escoltaven
el renou del material en combinació amb els objectes mediadors, ensumaven l’olor
d’aquest, observaven quin material transvasava i quin no pels objectes
mediadors, compartint alhora els materials. Els infants normalment en aquest
espai respecten els experiments de la resta i cada un fa la seva feina. Fins i
tot podíem veure com es treballaven conceptes matemàtics ( poc i molt, fi i
gruixat, petit i gros, contar objectes mediadors “jo en tenc 2” etc)
Alguns cops a la sala si que hi ha alguns conflictes,
però pens que és molt lògic, ja que els infants encara estan superant aquesta
etapa egocèntrica, i pens que per l’edat que tenen, ho fan molt bé i són una
gran aula.
Pens que els infants en aquesta sessió van reforçar els
coneixements que tenien sobre aquest material, ja que aquest ja havia estat
emprat, la qual cosa els ajuda a recordar i acabar els experiments que havíem
deixat inacabats en l’anterior sessió i alhora els proporciona seguretat.
Nosaltres com a educadores dins l’aula, teníem una
actitud d’escolta. Una actitud d’observació, poca intervenció i de manera
discreta i individual. Per altra banda, altres tasques que teníem com adults
eren:
-Seleccionar els materials
-Preparar l’espai
-Donar les consignes per fer un bon ús del material i
estris ( recordar normes)
-Organitzar i guiar la recollida
Per tant, els objectius que es pensen per aquesta
activitat s’assoleixen de manera activa per part de l’infant respectant el seu
ritme i interès en l’activitat, i l’educadora en moments puntuals pot guiar l’experimentació
d’aquest però no de forma conductista.
Justificació de les etiquetes:
Les etiquetes que he elegit per aquesta entrada són:
La 1.1 ja que he accedit a dades i recursos a l'hora de resoldre aquesta activitat.
la 1.4, ja que he arribat a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida als documents del centre sobre aquesta pràctica i la pràctica que jo he observat durant l'activitat.
La 2.6, perquè argumento que s'ha fet durant l'activitat i perquè.
I finalment, la 3.1, ja que hem faig preguntes sobre el que he observat en quan al funcionament de l'observació, i per tant funcionament de l'activitat al centre.
Esper que vos hagi agradat, i sincerament recoman provar aquesta experiència, perquè els infants aprenen moltíssim descobrint per ells mateixos com són les coses.La 1.1 ja que he accedit a dades i recursos a l'hora de resoldre aquesta activitat.
la 1.4, ja que he arribat a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida als documents del centre sobre aquesta pràctica i la pràctica que jo he observat durant l'activitat.
La 2.6, perquè argumento que s'ha fet durant l'activitat i perquè.
I finalment, la 3.1, ja que hem faig preguntes sobre el que he observat en quan al funcionament de l'observació, i per tant funcionament de l'activitat al centre.
Fins aviat !!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada