dilluns, 4 de març del 2013

DESCRIPCIÓ D'UNA OBSERVACIÓ

Observació a tots als infants dia 26 de Febrer de 2013 a l'aula els Raïms.

LES SAFATES D'EXPERIMENTACIÓ AMB INFANTS DE 2-3 ANYS.

Abans d'iniciar l'explicació de l'observació, m'ha costat una mica decidir quin moment de l'aula podia descriure, ja que n'hi ha molts de moments on els infants aprenen i puc extreure una gran qualitat d'observacions, però finalment m'he decidit per explicar-vos com es realitzen les Safates d'experimentació a l'escola Toninaina.

Les safates d'experimentació són un conjunt d'activitat mitjançant les quals els infants exploren, experimenten i manipulen amb diversos materials ( inespecífics i de la natura). Aquesta expliració els ajuda a estructurar la ment a través de la informació que reben de la informació que reben de l'experimentació i els dóna pistes per descobrir el nostre entorn. Així doncs, no és només una activitat lúdica per passar-s'ho bé, sinó que hi ha molts més aprenentatges significatius que es desenvolupen gràcies a les experimentacions.

La meva tutora, em va explicar que en aquest moment els educadors intenten intervenir el menys possible, ja els educadors també prenen nota i així doncs intenten que sigui una activitat autònoma per l’infant, i l’adult intenta fer un rol de observador no participant.

A l’escola Toninaina, tenen els següents objectius a l'activitat de safates d'experimentació:


-Conèixer diferents materials i textures
Per altra banda la 2.6, ja que he argumentat perquè he elegit aquesta observació i com l'he feta, explicant així el procés de l'activitat. I finalment també, consider que vaig treballar la competència 3.1, perquè  mentre feia aquesta observació em vaig fer moltes preguntes, ja que mai havia tengut l'oportunitat d'observar una activitat d'experimentació com les safates, vaig questionar-me moltes coses ja que el fet de que a l'escola ofericin aquesta activitat demostra molt d'ella, una escola on els nins són actius i els mestres són passius, qüestions que la meva tutora em va respondre. 

-Participar amb interés i atenció en l'activitat manipulativa
-Mantenir una actitud de recerca i descobriment
-Trobar les qualitats dels elements a partir de l'observació, la manipulació i experimentació
-Trasvasar materials omplint i buidant recipients diferents
-Verbalitzar els resultats de les observacions i accions realitzades
-Experimentar la nocio de quantitat a través de comparar i agrupar
-Desenvolupar nocions logico-matemàtiques
-Compartir materials i estris amb els companys 
-Respectar les experimentacions i creacions dels altres
-Col·laborar en la recollida d'estris i materials.

El material que es va proposar aquest dia van ser: Cafè molt i Cigrons.



I alguns dels objectes mediadors que es van proposar van ser:

-L'activitat s'inicià així:

Primer de tot, estem a la classe i els informem com cada dimarts que toca anar a les safates d'experimentació i que per tant a poc a poc ens hem d'anar posant les bates. Una vegada tots estem llestos, anem fent fila fins a la sala de safates amb les mans darrera, entrem a la sala sense fer soroll i abans de tocar res ens assèiem a la paret. La tutora demana amem qui sap quin material hi ha, i els infants responen el que saben. Llavors la tutora els demana quin material i havia la setmana anterior, i els infants també responen, alguns ho recorden més que d’altres.

Desprès els demanem als infants que podem fer a la sala, i ells ens contesten que poden tocar, ensumar, col·lar, embrutar-se, escoltar etc, i els demanem també que no podem fer, i ells responen: pegar, mossegar, prendre les coses als companys, córrer etc

Quan ja tenim tot llest, ens arromanguem les mànigues i els infants poden iniciar l’experimentació.
Tots els infants juguen, però cada un té la seva manera de jugar. Alguns d’ells realitzen jocs pre-simbòlics, aquests estan relacionats amb el procés de construir-se una identitat pròpia, física i emocional, separada de la mare. Comença el procés de diferenciació i individuació. Són exemples : allunyar-se-apropar-se, omplir-buidar, ajuntar-separar,copejar, construir-desconstruir … Ajuden a desenvolupar la capacitat cognitiva i emocional necessària per poder afrontar l’absència de la mare i del pare (separació i retrobament). Alguns infants com en C, en J., en F., n’A. i na A., ells empren molt els objectes mediadors per ficar i treure, fan un joc gairebé individual

Altres infants, ja inicien el joc simbòlic,  quan l’infant juga una ficció de forma espontània, que li surt de dins, és a dir, fa “com si”. Aquest li permet anar elaborant la seva vida afectiva, i el món de les emocions i li facilita l’aprenentatge dels rols socials i culturals. Alguns infants com na L., na L., na M., na C. etc.. fan com si, fer una tarta, beure cafè, anar a comprar etc, i el seu joc ja comença a ser una mica més col·lectiu i cooperatiu.

Me n’adon que els infants aprenen moltes coses, aquells que realitzen joc pre-simbòlic, aprenen que el cafè passa pels col·ladors, en canvi, els cigrons no, aprenen a que el cafè és molt fi i els cigrons no, aprenen que el cafè no es pot contar i els cigrons si..., per altra banda els infants que realitzen joc simbòlic, aprenen a fer volar la seva imaginació, a compartir i a cooperar, en definitiva és magnífic poder viure aquesta experiència.

El temps de durada en l’experimentació amb les safates depèn de la motivació de l’infant, és totalment flexible, quan els infants comencen a desconcentrar-se el temps de safates s’acaba,alguns dies les safates duren 20 minuts, d’altres superen l’hora.

Quan veiem que els infants es cansen, els expliquem a la resta que s’està acabant el temps d’experimentació, i que hem de començar a recollir una mica la sala. Els infants tenen unes pales i graneres de mida petit, de tal forma que netegen al terra i les taules, una mica.

Una vegada la sala queda una mica ordenada, anem al bany de la sala i ens rentem les mans per tornar a poc a poc a la nostra classe. 


Aquests són alguns exemples d'experimentació dels infants.

-Reflexió sobre l'activitat:
L'objectiu que tenia la meva tutora i jo a la vegada, era que els infants gaudissin de l'activitat i alhora que assolissin tots els objectius possibles, encara que no d’una forma conductista, sinó respectant el ritme de l’infant.

En quan a l’assoliment dels objectius, no tots assoliren tots els objectius i no tots assoliren els mateixes. Però parlant globalment, podria dir que el grup classe en conjunt les va assolir tots.

Els infants ja coneixien el material de feia dues setmanes, però la repetició d’aquest pens que els ajuda a seguir experimentant i aprendre més característiques sobre ell. Tots els infants participaven d’una manera activa en l’activitat manipulativa i mantenien constantment una actitud de recerca i descobriment, aprenent així les qualitats del material. Escoltaven el renou del material en combinació amb els objectes mediadors, ensumaven l’olor d’aquest, observaven quin material transvasava i quin no pels objectes mediadors, compartint alhora els materials. Els infants normalment en aquest espai respecten els experiments de la resta i cada un fa la seva feina. Fins i tot podíem veure com es treballaven conceptes matemàtics ( poc i molt, fi i gruixat, petit i gros, contar objectes mediadors “jo en tenc 2” etc)

Alguns cops a la sala si que hi ha alguns conflictes, però pens que és molt lògic, ja que els infants encara estan superant aquesta etapa egocèntrica, i pens que per l’edat que tenen, ho fan molt bé i són una gran aula.

Pens que els infants en aquesta sessió van reforçar els coneixements que tenien sobre aquest material, ja que aquest ja havia estat emprat, la qual cosa els ajuda a recordar i acabar els experiments que havíem deixat inacabats en l’anterior sessió i alhora els proporciona seguretat.

Nosaltres com a educadores dins l’aula, teníem una actitud d’escolta. Una actitud d’observació, poca intervenció i de manera discreta i individual. Per altra banda, altres tasques que teníem com adults eren:
-Seleccionar els materials
-Preparar l’espai
-Donar les consignes per fer un bon ús del material i estris ( recordar normes)
-Organitzar i guiar la recollida

Per tant, els objectius que es pensen per aquesta activitat s’assoleixen de manera activa per part de l’infant respectant el seu ritme i interès en l’activitat, i l’educadora en moments puntuals pot guiar l’experimentació d’aquest però no de forma conductista.

Justificació de les etiquetes:

Les etiquetes que he elegit per aquesta entrada són: 
La 1.1 ja que he accedit a dades i recursos a l'hora de resoldre aquesta activitat.

la 1.4, ja que he arribat a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida als documents del centre sobre aquesta pràctica i la pràctica que jo he observat durant l'activitat.

La 2.6, perquè argumento que s'ha fet durant l'activitat i perquè.

I finalment, la 3.1, ja que hem faig preguntes sobre el que he observat en quan al funcionament de l'observació, i per tant funcionament de l'activitat al centre.

Esper que vos hagi agradat, i sincerament recoman provar aquesta experiència, perquè els infants aprenen moltíssim descobrint per ells mateixos com són les coses.

Fins aviat !!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada