dimarts, 12 de març del 2013

ESTRATÈGIES PER MILLORAR LA PRÀCTICA EN EL CENTRE

Benvolguts lectors i lectores un cop més !

Desprès d’haver realitzat un DAFO de centre i un DAFO d’aula, he pogut evidenciar en quina escola estic vivint les meves practiques i en quina escola m’agradaria ser. Ha estat una mica complicat només agafar una escola d’aquesta llista oferta, ja que pens que Toninaina és una escola que abarca moltes més coses, però al final i baix el meu punt de vista, he trobat que el tipus d’escola que més la defineix, és l’escola número 1.

1.Una escola que considera als infants competents.
L’elecció en aquest cas, es deu a la filosofia del centre de Toninaina, Infant capaç, aquest centre creu molt amb les possibilitats de l’infant, el fa ser molt autònom amb el seu dia a dia.
No m’agrada la idea de dir l’escola on m’agradaria ser, ja que l’escola on estic m’agrada molt, i pens que fan molt bona feina, sinó que m’agrada més pensar, si pogués elegir de cara a l’any que una escola, quin tipus d’escola m’agradaria anar. En aquest cas la meva elecció seria, l’escola número 9.

9.Una escola creativa i innovadora.
L’elecció en aquest cas es deu a que m’agradaria conèixer una escola on la planificació fos setmanal o quinzenal, de tal manera que cada setmana els infants visquessin experiències noves, creatives, innovadores, que els despertessin sorpresa i curiositat, pens que un infant està més atent davant aquelles coses que desconeix, i no tant davant aquelles coses que coneix degut a la rutina.

Dins el context de centre i d’aula en el que em trobo, pens que puc millorar molt les competències que em manquen, n’hi ha algunes que necessiten ser reforçades com ara:

1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació. Pens que tal vegada hauria de reflexionar una mica més sobre allò que es fa en el centre, demanar-me més el per què es fan les coses, com les preparen, com les planifiquen, quins objectius i continguts tenen etc. La solució que hi trobo es demanant-t’ho, dilluns dia 11 tinc una reunió de línia, tal vegada seria un bon moment per fer preguntes, ja que es una estona sense infants i on es planifiquen coses d’aula.

1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica. És una competència que encara estic assolint, necessit saber molta més informació del centre per arribar a unes bones conclusions i contrastacions, a dia d’avui encara no he tingut la possibilitat de veure cap document de centre ( P.E.C), per tant jo si que en trec algunes conclusions a partir de l’observació, però no ho puc contrastar amb cap document. La solució que hi veig es demanar que necessitem aquest document a la directora per millorar les nostres pràctiques i fer els nostres treballs.

2.2. Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre. Se amb quina educació crec, i per tot allò estudiat durant aquests anys, pens que hem après quina educació funciona. M’agrada pensar amb una educació globalitzadora i constructivista. Les meves creences s’apropen bastant a la filosofia del centre en el que estic, encara que tal vegada em falta visualitzar els objectius de les activitats que es fan i el perquè d’aquestes, per entendre que aquestes tenen un sentit constructivista. La solució, pens que es informant-me amb el P.E.C i demanant-ho, però a dia d’avui encara no em sent preparada per qüestionar i demanar sobre aquest tema, però em proposo fer-ho abans d’acabar les pràctiques.

2.3.Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa. Sabia el que volia aprendre abans d’arribar a l’escola, encara que no era conscient de moltes altres coses que encara no he après i m’interessa aprendre també. Se on vull arribar i tinc la meva meta clara, però encara em queda camí. Per ara em proposa aprendre tot allò que fan a l’escola de manera autònoma: fer el bon dia, fer el resum del dia, contar contes, fer bones preguntes als infants per fomentar el seu pensament, aprendre a treballar per projectes, aprendre a ser innovadora i creativa, aprendre a com són les reunions de claustres, línia.. La solució, participar molt, tenir iniciativa i ganes i fer preguntes per aprendre.

2.5.Recull dubtes i dilemes. Si que tinc dubtes o dilemes, tornant al mateix tema, no se molt bé a partir de quin objectius i continguts treballa l’escola, no se molt bé com avalua als infants i com s’avalua l’escola en si. La solució, si no es aconseguint alguns documents de centre i poder contrastar-los amb la meva observació, no se com fer-ho.

3.2. Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat... Aquesta competència quan vam fer la primera entrada no la tenia assolida, però pens que ara ja hi està. Amb el meu grup amb fet un gran anàlisi de centre mitjançant una observació de 3 setmanes i que encara dura, anem descobrint moltes coses i anem reflexionant sobre aquestes, que ens agrada més i menys, que canviaríem i milloraríem, que no es pot canviar i com ho podem fer perquè millori una mica etc

3.3.Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen. I 4.1. Identifica marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctique que es duen a terme a l’aula. Competències no assolides i difícils d’assolir sense els documents del centre. No trobo una solució.

4.3.Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d’un recull d’informació. Encara no he assolit aquesta competència, confiï que desprès d’assistir a les reunions podré recollir més informació i no sols la visual i podré entendre millor perquè es fan les coses i fer hipòtesis.

Les competències dels punt 5. Reflexiona sobre el procés de millora, quan vam fer l’entrada no la tenia assolida, a moments d’ara puc dir que la comencem a assolir, ja que hem decidit sobre quin tema serà el nostre projecte, que observarem, qui observarem... i ja hem duit a terme dues observacions en profunditat, però encara queda molt camí per assolir-les del tot. La solució, seguir fent feina i parlar amb la directora i professora de la universitat Marisa Mir per fer un bon anàlisi.

Justificació de les etiquetes:

Les etiquetes elegides per aquesta entrada són la 2.1, ja treballada en la primera entrada, ja que considero que aquesta entrada és una continuació de l'anterior, encara que aquest cop més detallada per una banda ja que fa més temps que esteim a l'escola i més sintetitzada per una altra banda perquè he pogut descobrir amb aquest temps quines competències necessiten millorar o em manquen, reflexionant així sobre els meus errors  i cercant maneres de millorar l'actuació professional, treballant la 2.7.

Així com també, la 3.1 i 3.2, ja que tant jo com el meu grup hem realitzat moltes reflexions sobre el centre, com es distribueix l'espai i el temps, com treballen, com es coordina el professorat, les relacions amb les famílies... totes elles reflectives en el treball de centre, analitzant així un DAFO de centre.

Confii en aconseguir aquests repetes a final de pràctiques o si pot ser abans encara molt millor i així poder pulir més aquelles competències ja adquirides.

Doncs bé, ja anirem contant més coses més endavant. 

Fins aviat !!

1 comentari:

  1. El centre ja ens han facilitat tots els documents, els meus dubtes van disminuint, ja entenc molt millor la filosofia del centre, entenc les intervencions que fan els educadors i he pogut esbrinar els objectius de les activitats.

    ResponElimina