Hola a tots!
En l'entrada d'avui el que pretenc és reflexionar una mica d'alguns dels projectes, documentals i/o bones pràctiques educatives dels centres on realitzen les pràctiques les meves companyes.
Tots i cada un dels projectes de millora,
documentals i bones pràctiques educatives, que s'han anat exposant al llarg
d'aquestes dues setmanes, són interessants, cada un té el seu encant, peculiaritats
i característiques. Es van parlar de moltes coses durant els dos darrers dijous,
temes molt variats, degut a la varietat de projectes que demanaven les escoles.
Cada grup de practicants ha viscut una
experiència diferent i enriquidora alhora, cada grup de practicants ha
investigat sobre la necessitat sentida de l’escola i cada grup s’ha esforçat
per aconseguir uns resultats òptims per l’escola i que aquesta continuï amb el
treball fet quan nosaltres ja no i siguem.
Algunes dels projectes, documentals o bones
pràctiques que m’han cridat més l’atenció són:
-Bona pràctica: L’hort i el centre, aquest projecte des de el primer moment em va cridar l’atenció perquè
a l’escola Toninaina també en tenim un, o bé millor dit tenim unes pasteres que
compartim cada dues classes on hi tenim sembrat. Hem crida l’atenció aquesta
bona pràctica per la feina que fa l’escola, la col·laboració de mestres,
infants i família i els coneixements que aporten els docents als infants sobre
l’hort, el conjunt d’aprenentatges que fan contínuament com ara la rutina de
regar, experimentar sensorialment, esbrinar l’evolució de l’hort, així com
creix, surten les flors i llavors el fruit, el respecte a la natura... a més
aquesta escola té molt present l’hort i fan petits grups per anar a visitar-lo
i així poder dur a terme una conversa grupal educativa on tots aprenem de tots.
En el nostre cas, l’hort està en el pati, i pens que no és gaire bona idea, ja
que molts cops és fa mal bé. Pens que l’escola Toninaina, té bones pràctiques
educatives, però que el millor cas per descriure no seria l’hort. Molts cops no
pensem anar a regar, no experimenten sensorialment i tenim una gran norma “ No
tocar!”, pens que l’hort és dels infants i que hauríem de ser ells qui ho
sembressin, evidentment amb la participació i guiatge d’un adult, i pens que s’hauria
de visitar cada dia, regar, mirar, tocar, ensumar, observar... i ensenyar als
infants que toquem fluixet i que no estirem.
-Documental: El canvi de bolquers, el canvi de bolquers com ja ens mostrava el documental és un moment
molt important, íntim i de relació i cooperació entre infants i adult. L'anticipació dels moviments de la persona adulta, la
verbalització del que farem ara... tot això, dóna seguretat a l'infant en ell
mateix i en la persona que té al davant. El principal obstacle que hi veig és
el temps que s'hauria de dedicar per fer aquest moment el més efectiu possible.
Les presses no contribueixen gens a que aquesta bona pràctica sigui el més
beneficiosa possible per l'infant. Aquest moment és igual d'educatiu que un
altre. A la meva escola, concretament a la meva aula no he pogut
observar en massa detall aquest moment, ja que tan sols tenia un infant portava
bolquers i ara ja no en porta. Encara que se que els nadons i els infants de un
any, tenen contemplat el moment del canvi de bolquers dins l’horari educatiu,
així que confio plenament en que ho facin de la manera com explica n’Emmi
Pickler, ja que Toninaina també és massa amb la fonamentació teòrica de l’escola.
-Projecte de millora: La vida en les parets, El tema de la documentació és molt
important en la nostra professió, ja que pot ser un canal d'informació entre
les mestres, els infants i la família. Aquest grup exposa a partir de
diferents professionals que és el que hi ha en les parets o que és el que hi
hauria d’haver en les parets d’una escola. Com ja vam parlar a la universitat,
per desgracia hi ha centres que no entenen la importància de la documentació i
que empren qualsevol dibuix i/o manualitat que han fet els infants per penjar a
les parets i fer-ne així una decoració bonica. En la meva escola pens que la
documentació és molt bona, les parets tenen sentit, són fotografies significatives,
dibuixos, drets dels infants, frases aclaridores i entenedores per la
família... A més en les jornades de portes obertes, he vist com la directora
del centre explica a través de les parets la filosofia del centre.
Els motius de perquè són aquests, els
projectes que he comentat, són com a primera raó, que tal vegada eren dels que menys
informació sabia i que per tant a mi són els que més aprenentatge m’han
promogut, són els que més m’han cridat l’atenció, els que tenien uns objectius
més peculiars i perquè són projectes on la clau està en la participació de l’infant
i les ganes i l’actitud de l’adult. Algunes d’aquests projectes jo els veig
reflectits en el meu dia a dia a l’escola, i per tant també era interessant
reflexionar sobre el que veig i el que se gràcies a les exposicions.
Justificació de les etiquetes:
1.2. Amb aquesta entrada he reflexionat sobre els elements que duen a la designació d'una bona actuació professional, sobre bones pràctiques que fan destacar al centre.
1.3. També he accedit a altres blocs per ampliar el propi bagatge, i aprendre d'ells en un futur.
5.1. Així com he reflexionat sobre els trets diferencials entre bones
pràctiques i projectes de millora, ja que la bona pràctica és una activitat, fet o experiència que l'escola ja controla, en canvi un projecte de millora és una necessitat o mancança que necessita un cop d'ull, un innovació, un canvi...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada