dijous, 28 de març del 2013

CONTRAST DE LES JORNADES ESCOLARS

Benvolguts lectors i lectores d'aquest blog, avui el que pretenc és comparar i contrastar diverses jornades escolars, fent així una reflexió sobre les igualtats i diferències entre elles, pensant allò que podríem incloure a l'escola Toninaina o també pensar allò que podríem incloure però que no és possible; i reflexionar sobre aquelles coses que m'han sorprès de la resta de jornades.

Les escoles sobre les qual n'he fet una comparança són:
-Escola d'Esporles
-Escola de Valldemosa
-Escola de Sa Pobla 
-I la meva, Escola d'Inca

En el cas de Toninaina, el projecte educatiu del centre pretén desenvolupar en els alumnes les capacitat que els permetin resoldre situacions i necessitats de la vida quotidiana i afavoreixin el procés de desenvolupament harmònic de la seva personalitat, partint sempre de l’entorn més immediat en que es troba situada l’escola.

Defensen els principis de convivència democràtica,admetent el pluralisme ideològic . A través de la coeducació intenten eliminar qualsevol tipus de discriminació entre els alumnes. Es proposen afavorir el diàleg, la reflexió, la col·laboració i la solidaritat, juntament amb l’ordre i la disciplina necessaris com a eines útils de treball.

L’escola sempre procura adequar les activitats al ritme d’aprenentatge dels infants, és a dir, procuren posar els fonaments educatius que més endavant permetrà els alumnes aconseguir la seva educació integral.

Desprès de compartir amb les meves companyes les diferents jornades escolars i fer-ne un acurat anàlisi he pogut arribar a diverses conclusions.

Per una banda, puc imaginar-me que els marcs conceptuals de les escoles analitzades no són ben bé iguals, però si que totes vetllen per l’educació i el benestar dels infants, però amb unes metodologies d’intervenció diverses.

Per altra banda, l’escola de Sa Pobla i l’escola d’Esporles treballen molt similarment a l’escola on jo realitzo les pràctiques. Aquestes es podrien resumir de la següent manera:
7.30 - 8.30: escola matinera
8.30-9.30: Joc lliure, mentre es fan les lectures d'agendes.
9.30-10.30: es fan el bon dia i es berena.
11.30-11.15: es fan les activitats més estructurades ( psicomotricitat, safates d’experimentació, racons, música, creativitat …)
11.15-12.00: pati
12.00-12.30: joc lliure
12.30-13.30: dinar i dormir
13.30: els infants dormen fins les 15.00 aproximadament
15.00-17.00: escola de tarda

Les escoles dins aquest horari similar i activitats similars, tenen unes maneres diferents i particulars de fer rodar l’escola.

En el cas de l’escola d’Esporles i Valldemosa, al matí es fa el Bon dia de forma molt similar a l’escola Toninaina, mirem qui ha vingut i qui no i aferrem les nostres fotografies al plafó corresponent, però a Esporles i Valldemosa no hi ha lectura d’agendes de manera rutinària, només en el cas de que qualque pare o mare hagi de fer arribar alguna informació als tutors. 

En canvi, a l’escola d’Inca i Sa Pobla si que es fa aquesta lectura diàriament, encara que de forma diferent.
A l’escola Toninaina, llegim les agendes de manera individual amb els infants, mentre la resta fa joc lliure dins l’aula. En canvi, a l’escola Hialfàs, es fa la lectura d’agendes després del Bon dia de manera col·lectiva, cada infant s’apropa a la mestra i conta a la resta d’infants que ha fet aquella tarda, fomentant així el diàleg i l’intercanvi de informació entre els companys d’aula. Aquesta forma que té l’escola de Sa Pobla per llegir les agendes és una metodologia que m’agrada i que introduiria a l’escola Toninaina, pens que és molt enriquidor compartir les experiències dels infants i fomentar que aquests aprenguin a contar en públic allò que han fet, el que els hi ha agradat i poder portar a terme un diàleg enriquidor. Crec que per portar-ho a terme la manera més adequada seria proposar-ho a la directora, exposant així uns objectius i continguts que demostressin l’aprenentatge que hi ha al darrera d’aquesta activitat.

En el cas de l’escola de Sa Pobla el bon dia es fa de manera també similar a la resta, però aquesta introdueix un factor més, molt interessant. Desprès de mirar qui ha vingut i qui no, entre tots miren i decideixen quin temps fa, i llavors recorden quin dia és i quina activitat toca aquell dia. Pens que això ajuda a estructurar el temps als infants, els ajuda a anticipar que faran i els dóna una seguretat física i afectiva. Per tant, aquesta activitat també seria interessant dur-la a terme a l’escola Toninaina. Per portar-ho a terme ho faria de la mateixa manera que amb la lectura d’agendes.

Totes les escoles analitzades tenen un dia assignat per activitats musicals. A l’escola Toninaina no tenim aquest tipus d’activitat de manera programada sinó que molts cops abans d’anar a dinar cantem amb el cançoner o la capsa de música. Però pens que les dues maneres de treballar la música són correctes, ja que nosaltres també la treballem molt però sense un horari estructurat.

Ja finalment, m’agradaria molt reflexionar sobre l’escola de Valldemosa ja que ha estat la que més m’ha cridat l’atenció, ja que surt d’allò quotidià i tradicional, es tracta d’una escoleta singular amb només dues aules, hi ha tres mestres i un total de 19 infants. Per tant l’escola té grups heterogenis d’infants de diferents edats.

Aquesta escola treballa per ambients on l’ aprenentatge consisteix en una manera diferent d’organitzar els alumnes, l’espai i els materials per tal de propiciar i construir un lloc d’aprenentatge que sorgeixi espontàniament. Les propostes de tota l’escoleta tenen una continuïtat  setmanal, aproximadament, i que amb elles s’intenta cobrir tota necessitat de l’infant: tant d’experimentació, manipulació, sensorialitat, descobriment, joc simbòlic, joc heurístic, etc.

En l’ambient l’infant és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge i el paper del mestre és secundari, es basa fonamentalment en organitzar i afavorir l’aprenentatge. Aquesta orientació pedagogia pretén que els infants participin d’una manera més activa, lliure, constructiva i creativa del seu aprenentatge escolar i creixement com a persona.

Per tant, el treball per ambients seria una metodologia també molt interessant a l’escola Toninaina, però que difícilment es podria incorporar, ja que a Toninaina ja tenen una forma molt interessant i que funciona de treballar.

Justificació de les etiquetes:
He elegit la competència 3.2, perquè pens que he fet una gran reflexió sobre les jornades escolars del meu centre i la resta de centres. La 4.1, perquè he identificat els marcs teòrics que justifiquen les pràctiques que es duen a terme a l'escola Toninaina a través dels documents de centre i finalment la 4.2, perquè he identificat les bones pràctiques educatives de totes les escoles, reflexionant sobre elles i pensant quines serien bones per introduir a l'escola Toninaina.

Fins la pròxima.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada