Avui el que pretenc
és compartir amb vosaltres un seguit de bones practiques educatives a diferents
escoles de 0-3 anys, les elegides són les que més m’han agradat a mi, les que
més m’han cridat l’atenció.
.Pràctica 1: “La
festa de la tardor”
La Llar d’infats
municipals de Martorell, han realitzat diferents activitats relacionades amb la
tardor. L’escola va proposar un seguit de material d’aquesta estació, per
convidar la tardor a l’escola, tot tipus de material algun més tou, altres més
durs, alguns molt grans i altres petits ( castanyes, fulles, nous, magranes,
avellanes, moniatos, carabasses... )
Se’ls va
proporcionar als infants un seguit de paneres amb els diferents materials. El
primer dia es va proporcionar als infants tot el material, i llavors es va
distribuir el material en diferents dies per treballar-los més completament; tot
el material estava distribuït de manera atractiva a l’abast dels infants. Aquests
podien fer tot allò que els vingués de gust, explorar, tocar, olorar, provar,
mirar, tirar, amagar, ficar, treure...Un dia van pelar figues, nous i panses i
van preparar unes bosses per dur a casa. També, van experimentar amb pomes, les
van olorar, provar, pintar, esclafar, remenar.. i en van fer melmelada. Un
altre dia, van experimentar amb el raïm, el van observar, desgranar i assecar.
El darrer dia van fer una fira de la tardor, exposant tot el material junt de
nou.
M’agrada aquesta
pràctica perquè és una manera de familiaritzar als infants amb les estacions,
com ara la tardor, i fer-ho d’una manera constructiva i global, al contrari d’una
manera directiva.
Els materials que
proposen les educadores, és un material molt ric que no es pot veure totes les
èpoques de l’any i pens que és bona idea aprofitar la tardor, i donar aquest
material per experimentar. L’experimentació que fan la trobo molt significativa,
les educadores deixen fer als infants, tenen una actitud d’espera i d’escolta.
Una mestra ha de ser capaç d’esperar perquè aquest fet és sinònim de que un nin
avança al seu ritme, amb tranquil·litat, sense ansietat i acabar les seves
accions amb èxit autònomament, ja que la tensió i l’angoixa no fan més que
obrir les portes del fracàs.
M’agradaria molt
fer aquesta pràctica a la meva escola, i sobretot a la meva classe. El nom de
la meva classe és el raïm, i pens que els infants no han elegit ni treballat el
nom de la seva classe i per tant no si senten gaire identificats. Si en les
safates d’experimentació el treballéssim i hi féssim èmfasi, tal vegada els
infants els agradaria provar aquest material.
.Pràctica
2: “Poder anar a beure aigua”
Aquesta pràctica m’ha
encantat, i sobretot la reflexió de la mestra per arribar a instal·lar aquest
racó a l’aula, la capacitat de la mestra per escoltar, rectificar i aprendre
dels infants.
A l’escola Nova de
Palma, els infants conten amb un racó fix per beure aigua, ells autònomament s’aboquen
aigua del pitxer als tassons. El pitxer i tassons són transparents i de vidre
com a casa.
Nosaltres a l’escola
fem exactament el que explica la mestra en aquesta pràctica, tenim els tassons
de colors i som nosaltres qui fem tota la feina de abocar l’aigua desprès del
berenar. Mai havia pensat amb aquells infants que no la demanen i tenen set
durant tot el dia...
Com veig a les
imatges, aquesta escola treballa l’autonomia, i veu a l’infant capaç de
abocar-se l’aigua i beure quan té set. Els infants esperen els seu torn, eixuguen
l’aigua quan els cau i ho tornen intentar tranquil·lament sense presses, aprenen
quan està ple, buit, mig ple...saben que els tassons que estan per avall són
nets, els altres no, proven amb quina ma són més hàbils... són infinits els
coneixements que aquests infants aprenen amb aquesta activitat tan quotidiana,
d’això és el que ens parla la lectura de Mari Carmen Diez i tots els seus
llibres, al igual que el mòdul 3, donar importància als moments de vida
quotidiana.
L’escola els
proporciona un espai i un material al seu abast, un espai per satisfer les
seves necessitats autònomament, tranquil·lament, sense por d’equivocar-se, amb
una educadora que valora els intents i progressos dels infants en aquest espai.
N’estic tan
sorpresa, de no haver pensat mai amb aquest detall, m’ha agradat tan la
proposta... és magnífic veure com l’escola i els educadors avancen per fer
educar cada dia millor i així crear un món millor.
Geary (1995), “Los individuos son participantes activos y deben
construir el conocimento”
.Pràctica 3: “ Espais i materials”
Les decisions sobre com
organitzem i gestionem el temps, els espais i els recursos a les nostres aules
dóna lloc a una o altra manera de fer i d’entendre l’escola infantil. Aquests
elements són els que defineixen la identitat de l’escola.
És important que l’espai doni
resposta a les necessitats dels infants i dels adults que els acompanyen,
suposa organitzar-ho de tal manera que propicií múltiples relacions i
situacions d’aprenentatge a la vegada que ajuda a l’adquisició de l’autonomia.
S’han de proposar materials
que provoquin la investigació i exploració, que permetin realitzar diferents
accions, usos i experiències, atractius, que promoguin l’ interès i les ganes d’emprar-los,
que formin part del seu context quotidià.
Les imatges que es poden veure
en aquesta pràctica, són un seguit de espais omplerts de magnífics no estructurats,
col·locats de manera atractiva i acollidora, on els infants si senten segurs i
protegits, on tenen ganes de experimentar i manipular tot allò que hi ha al seu
abast.
Aquests espais són creats per Loris Malaguzzi,
ens diu que “ educar significa divertir-se. Pensa que
l’avorriment i la rutina han de ser lluny de l’escola.” Per tant, “ critica, d’aquesta manera, els programes i el currículum
basats en el patiment, la tristesa i l’esforç sense sentit.
Els nins i les
nines, i els adults tenen necessitat d’optimisme, de rialles i d’entusiasme per
continuar creixent”
Per tant, Loris Malaguzzi, està d’acord
amb aquesta perspectiva constructivista i innovadora, Loris no creu amb un
aprenentatge a través de llibres, sinó a través de la pràctica, explica que els
bons mestres són aquells que diàriament estudien els processos dels infants, i
valoren allò que un llibre no pot explicar. Els mestres ens hem de deixar guiar
pel procés de l’infant, i anar observant quines són les vertaderes pautes
importants en l’ensenyança. L’aprenentatge d’un nin és molt divers, entenent
que el nostre ensenyament ha de ser flexible, obert, que disposa de canvis...
sempre per la millora de l’aprenentatge del nin, i la nostra millora
professional.
Pens que, entendre
i prendre’s la professió amb serietat i amplitud de mires i tractar de fer camí
a poc a poc pot ser la millor manera de re valortizar socialment l’educació i
nosaltres mateixos.
Justificació de les etiquetes:
Les competències que pens que he treballat en aquesta entrada són per una banda la 3.2, ja que he fet un seguit de reflexions sobre l'espai, el material, el temps, l'experimentació, l'actitud d'escolta i d'espera...de les bones pràctiques descrites, i per altra banda la 4.2, perquè he identificat algunes bones pràctiques, els he descrites i he argumentat el perquè les he elegides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada