SABEU QUE ÉS LA PSICOMOTRICITAT?
"La práctica psicomotriz educativa y preventiva
es una práctica que acompaña las actividades lúdicas del niño. Está concebida como un itinerario de maduración que
favorece el paso del placer de actuar al placer de pensar y
permite que el niño se asegure frente a las angustias"
Bernard Aucouturier.
INTRODUCCIÓ:
Amb aquest projecte, el que volem per una banda és millorar la pràctica
educativa del centre Toninaina, així com aprendre i ampliar els nostres
coneixements. Com a practicants el que cerquem es buscar respostes als nostres
interrogants i millorar la nostra manera d’actuar i intervenir en les
pràctiques psicomotrius amb els infants de cara al futur.
NECESSITATS SENTIDES AMB AQUEST PROJECTE:
Aquest projecte de millora sorgeix de les necessitats
sentides com equip docent per ajudar als nens i nenes a:
· Simbolitzar: representar una cosa que ha estat
viscuda, a través del llenguatge, el moviment o diferents representacions.
·
Reassegurar:
evocar les situacions viscudes que proporcionen benestar a nivell físic,
psíquic o corporal.
·
Descentrar-se: crear distancies de les seves emocions
i poder veure el món d’una forma més subjectiva.
FONAMENTACIÓ:
Les
principals bases teòriques que sustenten aquest projecte són: la metodologia
d’Auccoturier en la psicomotricitat 0-3, els aprenentatges realitzades en
l’assignatura de psicomotricitat i tot un recull de lectures, documents i
vídeos al voltant de la temàtica.
CONTEXT ON ES DESENVOLUPA:
Aquest
projecte es du a terme dins el mateix centre, i contem amb dues sales de
pscimotricitat, una aula per la línia de 1/2 i una altra per la línia de 2/3.
L’espai està proveït de material necessari per la sessió, tot i que manquen alguns
materials rígids: com taulons de fusta, espatlleres i plintons.
OBJECTIUS
GENERALS:
1-2 ANYS
-Incrementar progressivament la consciència de si mateix
i formar-se una imatge ajustada i positiva
a través del moviment, del joc, i de la interacció amb els altres.
2-3 ANYS
-Incrementar progressivament la consciència de si mateix
i formar-se una imatge ajustada i positiva
a través del moviment, del joc, i de la interacció amb els altres.
REPTES:
Amb aquest
projecte pretenem aconseguir tot una sèrie de canvis en l’estructura de la
sessió, per tal de millorar l’organització d’aquesta així com l’actuació del
psicomotricista amb una sèrie d’estratègies d’actuació.
El que
pretenem és fer nostre aquest projecte i per això la nostra tasca es planificar
totes les sessions, proveir i dissenyar l’espai, dur a terme les sessions de
psico com a participants actius i avaluar tot aquest procés, com a grup de
practicants i també amb tot l’equip docent del centre i els nostres tutors.
AUTOAPRENENTATGE I VIVÈNCIES:
Aquest projecte ens permetrà dur a terme una acció educativa
coherent, fent possible un desenvolupament i un aprenentatge d’una certa
continuïtat. Permetent a l’hora compartir una tasca de millora entre
practicants, docents i infants, el que implica treballar en equip, discutir i
arribar a acords. Pensem que la qualitat del treball està en treballar
cooperativament, parlant, analitzant i revisant el que es fa, podent així
millorar sessió a sessió.
CREENCES:
Les creences que
tenen els educadors sobre la infància, també aplicables en la pràctica
psicomotriu, pensem que es resumeixen en una
cita, que també compartim, de Bernard Aucouturier.
"Yo creo en el niño
Yo creo en la forma original de ser del
niño .
Yo creo en el educador que respeta esa originalidad y
que favorece su evolución.
Yo creo en el educador que coloca al niño en el
centro del dispositivo educativo.
Creer en el niño es, en primer lugar, ofrecerle el afecto,
la ternura y un marco de acción lo más regular posible , con el fin de
apoyar un sentimiento de seguridad, necesario para el
desarrollo de todas sus funciones"
(Bernard Aucouturier)
FAMÍLIES:
És tracta d’un
projecte intern del centre que no fa partícips de forma directa a les famílies,
ja que a qui va dirigit és els infants. No obstant, de forma indirecte els
pares si que veuen el que es fa en aquestes sessions mitjançant un muntatge
audiovisual i plafó realitzat per les practicant del centre.
PROPOSTES
DE MILLORA:
Les propostes i
posteriors canvis que pensem que poden millorar la psicomotricitat a l’escola
Toninaina i les estratègies que hem dut a terme es poden ubicar en dos nivells;
un nivell organitzatiu i un nivell estructural de la sessió.
Les propostes i
canvis de millora que hem pensat que a l’escola Toninaina els podrien servir
per ajudar a l’infant a aconseguir els objectius proposats per l’escola són:
Hem introduït i
fer graelles d’avaluació que permeten, a través de l’observació, avaluar la freqüentació dels espais, relació amb els materials,
adults, companys, tipus de joc.
Som els
practicants qui muntem la sala i cada setmana fem propostes de millora per les
següents sessions.
Hem modificat
lleugerament alguns aspectes de l’estructura
de la sessió, com substituir algunes cançons per altres més adients, servir-nos
de recursos per captar la seva atenció com “unes ulleres per observar la sala
de psico, com els canvis, sorpreses.”
A la línia de 1- 2 anys hem afegit la narració
del contes dels Tres Porquets i la posterior representació del que han fet a
psico, per a què els infants es comencin a
familiaritzar amb aquesta part de la sessió.
A la línia de 2-3 anys hem afegit al ritual d’entrada
“les ulleres màgiques” per tal de realitzar una
observació inicial de tots els espais de la sala i ajudar-los a recordar totes
les possibilitats de joc que hi ha. També hem afegit abans de la tomada un
encalentiment breu. Al final del joc sensoriomotor hem afegit unes petites
verbalitzacions on els educadors donen vida a l’experiència viscuda durant la
sessió, i on els infants ens conten tot allò que han fet. Finalment hem
proposat variacions en la representació i variacions en el ritual de sortida,
per no sempre repetir les mateixes idees.
En el cas de 1-2 anys i 2-3 anys,
hem eliminat els pelutxos i hem introduït una cançó per acabar la
psicomotricitat: 1,2,3, s’ha psico s’ha acabat !
IMATGES:
Justificació de les etiquetes:
Les etiquetes que he elegit per aquesta entrada són:
La 5.1, ja que el l'entrada explica un projecte de millora degut a les necessitats dels docents a resoldre un seguit de qüestions, per tant la psicomotricitat encara no era una activitat d'escola que es pogués considerar ja com a pràctica de centre perfecte, ja que la psicomotricitat és molt complexa, i són molts els dubtes que en sorgeixen, per això l'escola ens va demanar ajuda i fem el màxim per aconseguir millorar una pràctica que ja era prou bona per l'edat que tenen els infants en aquesta escola.
La 5.2, ja que l'entrada explica les necessitats sentides dels docents i per tant el perquè d'aquest projecte de millora.
I finalment, la 5.4, ja que des de el principi ja vam preveure alguns obstacles que no ens permetrien dur més enllà el nostre projecte, i algunes resistències.
Hola Silvia,
ResponEliminaenhorabona pel projecte de millora que esteu duent a terme, doncs amb totes les propostes de millora que els oferiu donau la importància que la Psicomotricitat mereix, tal i com ens varen ensenyar l'any passat. I es que la psicomotricitat té un paper fonamental en el desenvolupament harmònic de la personalitat ja que posa al abast dels infants la possibilitat de viure i experimentar infinites interaccions, interaccions cognitives, emocionals, simbòliques i sensoriomotrius. I també gràcies a aquesta psicomotricitat els infants treballen millor, aprenen més ràpid, desenvolupen la personalitat, s'expressen millor, són mes sociables... en definitiva és una oportunitat magnifica per créixer i aprendre.
Trobo també molt encertat que baseu les vostres propostes de millora en la teoria de n'Acouturier, ja que és tracta d'una pràctica molt completa, mitjançant la qual estic segura que podeu aconseguir molts d'avanços i millores.
Sou uns afortunats de poder disposar d'aquestes sales de psico i d'aquests materials, així que aprofitar-ho !
Molta sort amb la fase final del projecte i esper amb ànsies que ens conteu com va evolucionant.
Fins aviat!